Poyo kAn..

Poyo kAn..
click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, September 24, 2010

bicara hati bab 1

   "Awak dah gila ke??Awak ingat saya ni perempuan murahan??" marah Zahlia sambil membeliakkan biji mata.Tengku Syahran berasa gerun melihat wajah bengis gadis yang bertudung di hadapannya itu.Nampak lembut tapi garang.Tengku Syahran masih ingat lagi peristiwa seminggu yang lalu.Kereta Honda Preludenya telah dilanggar oleh kereta gadis itu.Tengku Syahran sungguh geram.Ingin sahaja ditengking gadis itu yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai Alia.Dahlah aku tengah panas dengan kerenah mak yang suka2 nak kawinkan aku dengan linda.Ini pulak,kereta kesayangan aku kene balun,bisiknya.
 "tolonglah cik Alia,Cik Alia ajelah yang dapat tolong sye skrang nie!" rayu Tengku Syahran."tapi...." Zahlia jadi serba salah.Memang Zahlia terhutang budi dengan Tengku Syahran kerana tidak meminta wang ketika keretanya dilanggar.Tapi xkanlah kerana ingin membalas budi,dia perlu mengorbankan hidupnya?Menjadi isteri buat lelaki yg baru dikenalinya seminggu yang lalu..
  "Tolonglah Cik Alia,jadi isteri saya.Itu aje permintaan saya!!" Ayat itu masih terngiang2 di telinganya. "Arggggghhhh!!!" Zahlia menjerit sambil menumbuk2  meja yg ada di hadpnnya.Biar satu dunia tahu dan dengar kebuntuannya ketika itu."Camne??setuju??Kita kahwin,bukan buat apa,saya cuma mintak tlong Cik Alia berlakon dpn mak saya aje.Saya janji xkan ganggu Cik Alia selepas segala2nya selesai"."Amboi2,senangnya awk ckap! Awak tu lelaki blh ka ckap mcm 2!!I'm a woman,kalau apa2 berlaku,lelaki mne nkkan sye lg?"petah Zahlia menghuraikan hujah.
   Tengku Syahran terdiam seketika.Dia terlupa utk memikirkan hal itu.Selama ini fikirannya kcau memikirkan paksaan emaknya yg mahu dia berkahwin dgn Linda.Tengku Syahran tdk mahu menurut krn Linda tdk pernah dicintai."Mak nak kamu berkahwin dgn Linda!Mak dh bincang dgn Datin Rohana dan dia setuju!!" Permintaan emaknya kedgran lg.
   Tengku S
yahran memicit2kan kplanya.Tiba2 shja dia terasa pening.Otaknya berserabut lg dan dia perlukan seseorg utk meringankan beban itu."Encik Syah!!Kalau awk nk buat keputusan,fikir dlu masalah yg akn timbul.Ini x,main rempuh aje.Sorryla,I can't accept your offer".Zahlia bingkas bdiri,dia berkira2 utk mninggalkan tmpat e2,suka2 hti nk ajak aq kahwin guna cra tu!Gila...dia ingat aq nie perempuan murahan yg sng ditolak dan ditsrik sesuka hti.Boleh blah la!! 

   "Cik Alia! Saya btul2 perlukan bantuan Cik Alia.Cik Alia mintak la berapa byk wang yg Cik Alia nak,saya sggup bayar dgn syarat cik alia terima tawaran jd isteri saya." Zahlia terlopong mendengarnya.Ini dah kes berat.Nahas,klau mak aq tahu.Hatinya berdetik."boleh??"
"Encik Sya,please!jgn paksa saya.Awak ingat kahwin tu perkara main2 ke?Saya xnk jd hamba yg dibenci Allah.MEngganggap perkahwinan sesuatu yg blh ditolak tepi"Panjang lebar Zahlia berkata seterusnya membuatkan Tengku Syahran terdiam."Saya tahu tp saya bingung,Saya xnak berkahwin dgn gadis pilihan mak saya.Saya dah msk dgn perangai dia!"Tengku Syahran bersuara lemah.Zahlia membisu.X sangka di zaman berteknologi maklumat msih ada kes pasangan disatukan dgn pilihan keluarga.Klau aq bantu,aq telah menyelamatkan dia dri keadaan.Tapi aq plak yg terjerat.Siapa yg mahu membantuku?Jerit hatinya.
  "Tolongla Cik Alia.Kita bernikah sprti biasa.Saya xkan ganggu hak privasi Cik Alia.Perjanjian kita lakukan scra peribadi." "Dan saya terjebak dlm keluarga awk??"
"X ada plihan lain.Itu aje yg mampu saya minta dri awak,please!!" TEngku Syahran msih merayu.Zahlia mengalihkan pandgn ke luar restoran.Berharap ada seseorg yg lalu dan dpt membantunya ketika itu.Terbayang wajah Puan Azizah di ruang mata.Teringat Razif yg terlantar skit di hospital dan wajah lembut Fatimah bgai menggamit drinya dgn perasaan berdebar."Kalau saya tawarkan awak wang,awak sudi terima x?"Tengku Syahran msih tidak berputus asa.PErnah beberapa kali dia ternampak Linda bermesra2 dgn seorang lelaki Inggeris ketika di London dlu.Kemudian mereka melangkah msuk ke dlm hotel.Malam esoknya,bersama lelaki lain pula."Saya pernah nampak Linda msuk ke dlm hotel.Setiap malam di bertukar pasangan.Dia perempuan yg x pernah puas dgn hidup!".MEndatar suaranya.Zahlia memasang telinga.Berkerut dahinya mendengar cerita yg bru diucap oleh Tengku Syahran.Zahlia mengetap bibir.Suara mendatar TEngku Syahran membuatkan dia terharu."Bantulah saya...saya sanggup menawarkan wang yg cik Alia nk sbgai balasan,"ujar Tengku Syahran berharap pujukannya kali ini diterima.
Zahlia menelan air liur.Fikirannya bercelaru sama ada mhu menerima atau tidak!Tiba-tiba ingatan Zahlia melayang jauh.
  "Alia,aku sygkan kau!Aku hanya inginkan cinta dri kau!salah ke?"Razif menyuarakan rahsia hatinya pd Zahlia."X salah Razif.tp hati aku x dpt nak menerima kau.Aku x blh paksa.Aku dh anggap kau sprti sahabat,"beritahu Zahlia."Tapi aku terlalu cintakan kau Alia.Sejak dri kecil,sejak kita mula mengenali erti kehidupan lagi,"Razif msih tidak berputus asa."Razif,jangan kau salah anggap dgn kasih syg yg aku tunjukkan.Aku ada had dan batas tertentu di dlm tmpat ini.Kita sama2 yatim piatu dan bertanggungjwb di tmpat ini.Maafkan aku..."Zahlia masih tidak berganjak dgn keputusannya.Tidak mahu mengalah.
Razif terdiam.Nafasnya turun naik menahan sebak.Mmg dia mencintai Zahlia dri kecil."Tapi Alia..." "Kita teruskan hubungan sbgai sahabat je,"ujar Zahlia tenang.Razif berasa pilu.Cintanya ditolak mentah2.Mengapa?Rintih pilunya.Pandangannya mula berpinar.Dan tiba2 dia rebah di padang itu.Zahlia tersentak.Lantas dia meluru ke arah Razif yg tidak bergerak.Tubuh Razif digoncang beberapa kali sblum dia menjerit meminta tolong.
   Di hospital,segala-galanya terbongkar apabila Razif didapati menghidap kanser perut.Kenapalh Razif merahsiakan penyakitnya?


     TIBA-tiba Zahlia mengeluh.Lamunannya terhenti.Mula mengingati situasinya ketika itu.Zahlia memerlukan wang utk rawatan Razif."Baiklah Encik Syah!Saya terima tawaran awk.Tp saya ada syarat yg perlu awk turuti."Akhirnya Zahlia memberikan persetujuan.Tengku Syahran mengangkat wajah dan terus merenung gadis bertudung putih itu.Anak mata gadis itu yg berwarna hazel ditatapnya lama utk mencari keikhlasan dan akhirnya bibir Tengku Syahran menguntum senyuman lega."Syarat pertama,saya x mahu tinggal dgn famili awk lpas berkahwin,kita pindah cri rumah lain.Saya x mahu pergerakan saya terbatas.Syarat ke2,saya nak terus bekerja tanpa ada sekatan memandangkan kita hidup guna duit masing2.Syarat ke3,tidur di bilik msing2 demi menjga perlakuan dan tindakan dripada hilang pertimbangan dan menjadi rapat.Awak x dibenarkan menyentuh tubuh saya wlaupun perkahwinan kita sah.Setuju??"Zahlia menyatakan syaratnya.TEngku Syahran termenung seketika,sekejap duduk,,sekejap berdiri.Memikirkan syarat yg dikenakan oleh Zahlia."KEnapa banyak sgt syarat??" "Awak nk terima atau saya nak batalkan hasrat saya?Saya dah terima tawaran awk ni da kira bgus taw atau..." "okey2..saya setuju!" "kan senang.Hah!satu lgi!" "ada lagi?" "Tentang duit yg awk tawarkan tadi.Saya rasa elok awak tentukan sendiri jumlahnya.Pasti awak dah dpt agak berapa jumlah nilai pengorbanan saya ni kan?Saya xnak cakap banya.Kalau blh saya nk depositnya smpai secepat mgkin!"TEngku Syahran masih memikirkan syarat2 yg perlu dipatuhi.Syarat ke2 tu x kisah la.Tp syarat yg lain tu,macam mna aku nak ikut.Senang2 nk sruh pindah.Ingat mak aku setuju?Dah la kawin pun atas pilihan sndri,mengamuk org tua tu nnti!Hatinya berkata2."Macam mana Encik Syah?Setuju atau x?"Soal Zahlia.TEngku Syahran mengangguk lemah."Saya setuju tp saya pun ada syarat yg perlu Cik ALia patuhi."Kini giliran Tengku Syahran mengenakan syarat."Awak pun ada syarat?"soal Zahlia separuh menjerit."Mestilah.Saya hanya kenakan satu syarat aje," "apa dia?" "saya nak Cik Alia panggil saya dgn panggilan yg lebih sesuai.Saya mahu watak yg bakal Cik ALia lakonkan berkesan.Ok??" "Panggil awk dgn panggilan yg sesuai?Nak panggil apa?" "panggilan isteri utk seorg suami."ujar Tengku Syahran."Apa?" "Abang"....Zahlia termenung seketika.Akhirnya dia mengangguk lemah."kalau mcm tu esok saya akn siapkan dokumen tentang syarat itu,"Tambah Tengku Syahran.Zahlia menggangguk dan terus bgun meninggalkan TEngku Syahran setelah mendpt kata sepakat.Aduh!macam mana nak bagitaw dgn mak kalau dia tanya kenapa nak pindah?xkan nak beri alasan nak hidup berdikari.Mak mestu x bagi punya.Takut jdi macam Alonglah...duduk jauh cpt bercerai..Itu la..ini la...Tengku Syahran seolah2 mengajuk perckpan emaknya.Ahh,,pandai2 la elakkan diri dri syarat tu.Gunakan ayah sbgai org tengah.Mesti perempuan tu kalah kalau ayah pujuk.Aku xkan pindah!Muktamad kata2 Tengku Syahran."Yes!!"Tengku Syahran tersenyum kecil.

No comments:

Post a Comment